Avast dostal pokutu 16,5 milionu dolarů za prodej uživatelských dat z procházení internetu

Avast, známý původně český výrobce bezpečnostního software, nyní spadající pod americký Gen, dostal od americké Federální obchodní komise (FTC) pokutu 16,5 milionu dolarů (v přepočtu téměř 400 milionů Kč) za to, že prodával uživatelská data o prohlížení internetu firmách prodávajícím reklamu.

Avast dle vyšetřovatelů sbíral od roku 2014 data o tom, jak se uživatelé chovají na webu a jaké weby navštěvují. Tato nasbíraná data následně prodával internetovým inzerentům bez vědomí a souhlasu uživatelů. Problém je to o to větší, že tato data byla sbírána prostřednictvím doplňku, který tvrdil, že slouží k ochraně soukromí uživatelů, zatímco daný doplněk dělal přesný opak a data o chování uživatelů sbíral a následně prodával inzerentům.

Prodej dat se uskutečňoval skrze českou firmu Jumpshot, která patří pod Avast. Tato firma dle vyšetřovatelů prodávala nasbírané informace více než 100 jiným firmám s online inzercí.

Více informací přímo na webu FTC (v angličtině) FTC Order Will Ban Avast from Selling Browsing Data for Advertising Purposes, Require It to Pay $16.5 Million Over Charges the Firm Sold Browsing Data After Claiming Its Products Would Block Online Tracking